Qui som?

botiga-princ

 UNA MICA D’HISTÒRIA

Barcelona és una de les ciutats Europees on la Màgia ha arrelat amb més força. La presència continuada des de finals del XIX de El Rei de la Màgia, ha afavorit l’afició general per aquest art.

Joaquim PARTAGÀS i Jaquet, fundador del centenari Establiment, neix el 1848 allà on s'alça avui la casa núm. 45 del carrer de la Princesa. Als 20 anys, marxa a l'Argentina i es fa famós com a prestidigitador, seguint  l'exemple d'en Fructuós Canonge (1824-1890), el mag de referència del segle XIX que també va fer una gira triomfal per Sud Amèrica. Torna definitivament a Barcelona el 1878 i continua la seva trajectòria amb un gran èxit. Aquest mateix any obre la primera botiga en tot l'Estat per a la venda de jocs de mans, al carrer Princesa 7, amb el nom de El Rey de la Magia. Després de diverses ubicacions -La Rambla, Dagueria i Princesa 12- s’instal·la a Princesa 11. La data de 1881 que figura a la façana serveix per a celebrar els aniversaris.

 

 Partagàs alterna la botiga amb les actuacions. Viatja a París espaiadament en quatre ocasions per veure i adquirir les novetats del Teatre de Robert Houdin, centre de l’il·lusionisme més prestigiós, que en aquell moment era regentat pel prestidigitador George Méliès, precursor del cinema.

El 1894 Partagàs obre el "Salón Màgico" un Teatret per a 40 espectadors, a la Rambla del Centre inspirant-se amb el teatre de París i ofereix sessions de màgia, les fantasmagories, la llanterna màgica i les primeres projeccions del cinematògraf.  Tanca el 1900, quan proliferen a dojo les barraques que exhibeixen pel·licules. Partagàs continua generant molta afecció a la màgia. Un punt culminant és la publicació del seu llibre “El prestidigitador Optimus o la magia espectral” el 1900.

 

 

partagas4 fotos
salon magico cartell

Molts deixebles de Partagàs esdevenen importants però cal destacar-ne dos que han estat decisius en la Història de la Màgia:

José FLORENCES Gili (Tamarit de Llitera 1872 – Badajoz 1944) Recorre Espanya actuant a tota mena de locals aconseguint un estil àgil i molta experiència. Coneix l’artista Carmen Rodríguez, anomenada Miss Selika, d'una bellesa i simpatia exuberant. Florences, en canvi, no era gaire agraciat però sorprenia per la seva gran habilitat. Aquest contrast els va fer adquirir prestigi internacional. Donen tres vegades la volta al món i passen llargues temporades als Estats Units. Florences és el creador de la manipulació de cigarretes enceses. Mor als 72 anys en un tràgic accident quan anava a actuar a Badajoz.

Wenceslau CIURÓ i Siureda (Castellterçol 1895-1978) .  Amb el nom de LING-KAI-FU, s’aboca de ple a les actuacions benèfiques. Compagina la vocació de sacerdot amb la d’estudiós de la màgia i el seus libres compleixen un gran paper didàctic."La prestidigitació al alcance de todos", "Trucos de magia", "Ilusionismo de salón", "Juegos de Manosde bolsillo", dos toms de "Cartomagia", "Cien pasatiempos de magia"...

Els darrers anys Partagàs viu dedicat al treball diari. Continua escrivint a mà, una a una, les explicacions dels jocs. Embarca paquets als nombrosos clients de Cuba i Sud Amèrica, el taulell desordenat, els armaris plens de pols, les parets adornades d’esquelets...Partagàs, que sempre mostra un gran sentit d'humor, fa la desaparició final el 28 de desembre de 1931, dia dels Sants Innocents. Just en uns moments que la màgia es troba en plena efervescència i que fins i tot les companyies americanes que fan gires europees omplen els teatres de Barcelona.

Però la botiga resta pocs dies tancada, perquè el jove barceloní Carles BUCHELI i Sabater  (1903-1981), client i admirador d'en Partagàs es fa càrrec del negoci amb l‘ajut d’un soci capitalista, l’empresari Sr. Mateu Benejam, que sempre va voler mantenir l’anonimat.

Bucheli, de pare suís, parla sis idiomes, coneix a fons la prestidigitació i manté la correcció comercial de l’anterior ofici, corredor de puntes i teixits. Una bona combinació per fer possible la continuïtat del negoci.

 CARLSTON és el seu nom artístic i actua en festes socials i festivals propiciats per la recent ACAI, Associació Catalana d’Afeccionats a l’Il·lusionisme, de la qual és soci fundador (1932). Triomfa amb l’espectacle “Misteris de la India” però el volum de feina de la botiga fa que les representacions siguin poques i espaiades. Bucheli cultiva l’amistat de grans artistes estrangers com David Bamberg “Fu-Manchú” que es presenta a Barcelona el 1933 al Teatre Apolo i li dóna permís per vendre els seus jocs perquè molts afeccionats volen imitar el seu repertori.

bucheli foto per web
fu manchu per web

El Rei de la Màgia utilitza els diaris provincials per a fer propaganda i això desperta una gran afecció entre els adolescents que somnien fer prodigis, com per exemple en Josep M. Martínez Agustí, de Gavà, que fins i tot li va preguntar a en Bucheli si necessitava cap ajudant. Li va dir que no però quan el noi va arribar a Via Laietana va pensar: Algun dia treballaré al Rei de la Màgia.

Entre els clients i amics catalans de Bucheli cal destacar artistes tant cèlebres com l’estudiós Joan Bernat, el mentalista Josep Mir “Fassman”, el gran intèrpret de la màgia Joan Forns “Li Xang” i el poeta Joan Brossa.

 Bucheli mor el 1981 quan és celebra el centenari de la botiga. Després de poc temps de gestió familiar, la seva continuïtat perilla. Al primer toc d’alerta del poeta Joan Brossa, Martínez fa realitat els seu somni i adquireix la botiga. Després de una necessària restauració  torna a obrir el 28 de febrer de 1984 iniciant la recuperació del fons artístic, documental i museístic de EL REI DE LA MÀGIA.

 

EL REI DE LA MÀGIA i CAPSA MÀGICA

Josep M. MARTÍNEZ i Agustí (Gavà 1946). Aprèn màgia seguint els consells de Carles Bucheli. Estudia interpretació a l’Escola Adrià Gual i direcció a l' Institut del Teatre. Col·labora com actor en diversos grups de Teatre i dirigeix obres de Ghelderode i d’Arrabal, entre d’altres. El 1977 crea la companyia Capsa Màgica conjuntament amb Rosa M. LLOP i Navarro (Nonasp 1954), amb un estil propi influenciat per la vinculació amb el Teatre Independent. Els textos en català i les versions originals d’efectes clàssics impulsen la posta en escena d’obres singulars i les representen arreu dels Països Catalans.

 

josep i rosa web
Logo Capsa Colors Selvaggio

Després de diverses exposicions itinerants dels fons museístic de El Rei de la Màgia i de l’experiència pedagògica acumulada amb els tallers de màgia realitzats a escoles i biblioteques, el 2002 posen en marxa l’Associació Cultural EL REI DE LA MÀGIA per preservar el patrimoni documental i museístic de l’Establiment, amb activitats adreçades a la difusió, estudi, ensenyament i promoció de l’Il·lusionisme tenint en compte les qualitats artístiques de la Màgia com a mitjà d’expressió. La seu de l’Associació va ser un petit espai denominat TEATRE MUSEU EL REI DE LA MÀGIA inaugurat per Pepa Llopis, vídua de Joan Brossa, el 17 d’Octubre de 2002 al carrer de l’Oli de Barcelona.

 

 

 

Després de vuit anys d’activitats el TEATRE-MUSEU-ESCOLA es trasllada al carrer de les Jonqueres 15 de Barcelona, al mateix barri de Ciutat Vella, com empresa cultural, sota la direcció de Pau MARTÍNEZ i Llop, iniciant aquesta nova trajectòria el març de 2011 Capsa Màgica Teatre es transforma en la Cia El Rei de la Màgia i munta cinc produccions pròpies i diverses co-produccions.

La CARTELLERA del nou teatre es converteix en una plataforma per el col·lectiu, amb 165 seients d'aforament  i una infraestructura austera però molt ben preparada per acollir tant la promoció de novells com les produccions d'artistes reconeguts dins el sector, donant suport a tots els formats i estils, propiciant  l'experimentació del gènere, les noves tendències i la fusió amb altres disciplines artístiques. Es realitzen sis funcions setmanals. Tres en horari de nit i tres en horari familiar.

Més de 200 ESCOLES es beneficien de l’activitat pedagògica, que consta de la visita guiada al Museu, l’aprenentatge d’un joc de mans, l‘espectacle i un dossier amb propostes per treballar a classe. El MUSEU afavoreix  el coneixement històric dels fets i personatges que han impulsat  la màgia al nostre País.  El públic estranger expressa la seva sorpresa al descobrir  la importància i qualitat del patrimoni museístic i la maduresa artística dels actuants, tot comparant molt favorablement la nostra realitat amb la d’altres ciutats europees o del continent americà. La multitudinària assistència de públic -amb un promig de més de 2.000 visitants- a la NIT DELS MUSEUS que cada any promou la Unió Europea un dissabte de maig, avalen l’interès general.

pau web
IMG_5707

 

 

La realització continuada de CURSOS, TALLERS I CONFERÈNCIES fan créixer un públic crític i obren el camí als joves talents.
Les MÀGIC JAM SESSION protagonitzades per els propis assistents, es programen el darrer dimecres de cada mes i són un exemple de l’empenta transversal de les activitats.

Però finalment resulta inviable la sostenibilitat del projecte a conseqüència de la crisi sistèmica junt amb la política de retallades a la cultura i el TEATRE MUSEU EL REI DE LA MÀGIA tanca les portes el 25 de març de 2018.

 

Museo claro

Historial d’estrenes de les produccions pròpies des de la creació de Capsa Màgica fins el tancament del Teatre:

1978 - UN REGUITZELL D'ENCANTERIS - Fundació J. Miró, Barcelona.

1979 - EL VAIXELL PIRATA - Teatre Romea, Barcelona.

1981 - MOMENT MÀGIC - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1981 - L'ARMARI DEL SR. MAGÍ - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1983 - UNES COPES DE VI RANCI - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1983 - TRINC MÀGIC - 3r Festival Inter. de Teatre, Madrid.

1984 - EL FIRAIRE - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1985 - UN GENI SENSE NOM - Teatre de la Caritat/Grec 85, Barcelona.

1986 - L'AVORRIMENT - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1987 - L'AS DE CORS - Fira del Teatre, Tàrrega.

1989 - VISIÓ IMPOSSIBLE - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1990 - SOPA MARISCONADA - Escenografia de Mariscal. Fira del Teatre, Tàrrega.

1991 - AIXÒ ÉS MÀGIA - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1993 - MAGICMANIA - Fundació Joan Miró, Barcelona.

1993 - L'OR DEL PAÍS - Història del Principat. Auditori de St. Julià, Andorra.

1998 - CIÈNCIA-FICCIÓ - Fundació Joan Miró, Barcelona.

2000 - MÀGIA IN VITRO - Dues dones en acció. Sala Muntaner, Barcelona.

2011 - (X MÀGIA AL²) – TM El Rei de la Màgia, BCN.

2013 - MÀGIC CABARET – TM El Rei de la Màgia, BCN

2014 - El VAIXELL PIRATA – (Revisió de l’obra de 1979) TM El Rei de la Màgia BCN

2015 - UN TOC DE MÀGIA – Teatre El Rei de la Màgia, BCN.

2017 - VERITAS MÀGICUM – Protagonitzat per Pere Miró. TM El Rei de la Màgia, BCN

Obra Cultural:

1984 - Recuperació de la botiga EMBLEMÀTICA (1881) barcelonina EL REI DE LA MÀGIA.

1984 - Expo del fons històric El Rei de la Màgia, Sala Caixa de Barcelona, Pça Sant Jaume.

1985 - Expo del fons històric El Rei de la Màgia, Centre Cultural de La Caixa, Barcelona.

1985 - Expo del fons històric El Rei de la Màgia, Refugi de Badalona, homenatge a Li-Xang.

1985 - Direcció inauguració nova imatge del Parc d'atraccions Tibidabo Muntanya Màgica.

1986 - Expo del fons històric El Rei de la Màgia, Museu de Joguets de Figueres.

1986 - Antoni Tàpies i Joan Brossa creen una obra gràfica en homenatge a EL REI DE LA MÀGIA. Acte de presentació a la Galeria Eude de Barcelona.

1987 - Acte de presentació exposició de Tàpies a la Galeria Ferran Cano a Palma de M.

1990 - Direcció del I Festival Internacional de Màgia de Mollet.

1990 - Acte de presentació de l'obra de Joan Brossa als Museus de Ceret i Colliure.

1990 - Edició amb RBA Editores de la col·lecció de llibres "EL REI DE LA MÀGIA".

1991 - Direcció del II Festival Internacional de Màgia de Mollet.

1991 - Expo del fons històric El Rei de la Màgia, Sala La Marineta de Mollet del Vallés.

1993 - Direcció general del “XIX Congreso Nacional de Magia” a Barcelona.

1997 - Expo del fons històric El Rei de la Màgia, Centre Cívic Pati Llimona a Barcelona.

2002 - Creació de l’Associació Cultural EL REI DE LA MÀGIA, al carrer de l’Oli, 6

2003 - Premi FAD Sebastià Gasch d’Arts Parateatrals.

2007 - Direcció general del “XXVIII Congreso Nacional de Magia” a Barcelona.

2007 - Direcció Festival de Màgia Festes de la Mercè a la Plaça del Rei.

2009 - Premi Cometa Mágico de Buenos Aires, a la trajectòria de EL REI DE LA MÀGIA.

2010 - Creació de l’empresa cultural EL REI DE LA MÀGIA, obres de construcció del nou teatre museu al carrer Jonqueres amb l’arquitecte Josep Ramón de Casanoves.

2010 - Premi Memorial Li Chang, Badalona, a la trajectòria de El Rei de la Màga.

2011 - Assessorament expo Abracadabra de CosmoCaixa, creació mòduls i activitats.

2011 - Edició del llibreComo sacar treinta perros y un boton de una chistera” de Xavi Puk.

2012 - Edició del llibreLa Magia Existe” de l’autor Manuel Sánchez.

2012 - Direcció i organització I Festival Internacional al TM El Rei de la Màgia.

2013 - Direcció i organització II Festival Internacional al TM El Rei de la Màgia.

2015 - Direcció i organització III Festival Internacional al TM El Rei de la Màgia.

2015 - Premi Millor Botiga de Barcelona, Comerç de l’Ajuntament de Barcelona.

2015 - Exposició “La Màgia de la RealFundació Setba.

2016 - Direcció i organització IV Festival Internacional al TM El Rei de la Màgia.

2016 - Direcció de La Nit Jove al Cosmo Caixa, màgia i ciència.

2017 - Presentació dels premis El Comerç i les Escoles de l’Ajuntament de Barcelona.

2017 - Direcció de les Nits d’Estiu al Caixaforum per l’exposició de Tony Oursler, agost.

2017 - Direcció i organització V Festival Internacional al Teatre Museu El Rei de la Màgia,

Rosa, Josep i Pau al Museu